Liposuction Sebagai Rawatan Untuk Lymphedema

Liposuction Sebagai Rawatan Untuk Lymphedema

Di Sweden, liposuction telah dijalankan ke atas pesakit yang mengalami lymphedema lengan. Dr. Brorson dilakukan prosedur ini pada 70 pesakit yang mempunyai mastektomi dan telah mengalami kesan sampingan ini keadaan -a pembedahan. Prosedur liposuction berjaya dalam mengurangkan lengan bengkak sepenuhnya dan bengkak itu tidak berulang. Walaupun ini adalah satu amalan baru untuk rawatan lymphedema lengan pada pesakit kanser, ramai doktor merasakan bahawa ia mungkin memburukkan lymphedema dan bukannya merawatnya. Oleh itu, mereka menyarankan meneruskan terapi decongestive dan bandaging yang merupakan garis dipercayai dan terbukti rawatan.

Liposuction adalah pembedahan kosmetik di mana lemak yang berlebihan dikeluarkan, terutamanya dari perut atau paha. Dalam prosedur ini, incisions adalah untuk membuang lemak yang berlebihan; incisions pembedahan sama yang dibuat ke atas lengan untuk rawatan liposuction lymphedema. Ini adalah di mana perselisihan yang timbul di kalangan doktor; ada yang merasakan bahawa pembedahan itu akan merumitkan perkara-perkara yang lebih jauh. Walau bagaimanapun, prosedur ini hanya disyorkan untuk mereka yang mengalami gejala lymphedema teruk dan tidak bertindak balas kepada rawatan lymphedema biasa pembalut mampatan dan urut.

Dalam urus niaga biasa, badan bergantung kepada sistem limfa untuk menyembuhkan bengkak. Lymphedema adalah disebabkan kerana yang rosak sistem limfa. Liposuction adalah satu pembedahan yang boleh membawa kepada luka dan parut. Seseorang dengan lymphedema mempunyai keupayaan penyembuhan yang lemah dan sistem imun juga lambat untuk bertindak balas dalam mencegah sebarang jangkitan. Ramai pakar bedah itu percaya bahawa melakukan liposuction di kawasan yang terjejas hanya akan memburukkan lagi keadaan kerana proses penyembuhan pada pesakit lymphedema akan menjadi perlahan disebabkan oleh sistem limfa lembap. Ini boleh menyebabkan komplikasi serius untuk pesakit.

Konsep liposuction sebagai rawatan untuk rawatan lymphedema disampaikan oleh Dr. Brorson telah diakui oleh Komuniti Eropah. Tetapi, prosedur yang mesti dilakukan oleh pakar bedah terlatih dan hanya pada pesakit lymphedema teruk di mana tidak ada tanda bopeng kulit dan rawatan biasa tidak membantu. Selepas liposuction, pesakit perlu sentiasa menggunakan pembalut mampatan. Lengan mampatan dibuat mengikut ukuran lengan dan sepanjang setahun selepas pembedahan, ia digantikan dengan sewajarnya. Ini susulan prosedur membantu untuk mengekalkan pengurangan dicapai selepas liposuction dan menghalang kepulangan bengkak.

Liposuction sebagai kaedah rawatan lymphedema mungkin tidak benar-benar menunjukkan peningkatan. Selain mungkin ada komplikasi akibat prosedur; kadang-kadang lymphedema boleh menjadi hasil daripada liposuction dilakukan dengan tidak betul. 70 pesakit Dr. Brorson ini perlu pemantauan bagi tempoh tujuh tahun akan datang untuk membuat keputusan sama ada liposuction untuk pesakit lymphedema mempunyai kesan yang berpanjangan. Sejak liposuction tidak berusaha untuk menetapkan sistem limfa, ia tidak boleh disebut sebagai ubat bagi lymphedema. Keadaan ini hanya boleh berjaya dengan latihan lengan dan bandaging. Paling penting, pesakit yang mempunyai limfa penyingkiran nod harus tetap waspada untuk tanda-tanda awal lymphedema supaya rawatan boleh mengikuti dengan segera.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar