Echinacea - Alternatif kepada Antibiotik Sintesis

Echinacea - Alternatif kepada Antibiotik Sintesis

Antibiotik adalah salah satu hadiah yang paling besar sains kepada umat manusia sejak awal abad kedua puluh. Sejak penggunaan pertama didokumenkan dalam rawatan tentera yang cedera untuk penyakit berjangkit seperti pneumonia, demam berdarah dan batuk kering, manusia telah bergantung kepada perlindungan yang mereka tawarkan. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa penggunaan berlebihan antibiotik telah menyebabkan organisma bakteria untuk membangunkan rintangan kepada pelbagai antibiotik dan dengan itu ketara mengurangkan keberkesanannya.

Tumbuh-tumbuhan atau ekstrak tumbuhan dalam beberapa bentuk atau yang lain telah digunakan sejak zaman purba untuk membantu merawat pelbagai jangkitan virus dan bakteria. Salah satu kes yang paling sedalam-dalamnya didokumenkan ialah penggunaan herba Echinacea untuk memerangi racun ular dan gigitan serangga berbisa. Herba ini telah digunakan terutamanya oleh orang asli kaum India dan pada masa kini biasanya dirujuk sebagai coneflower ungu. Apabila digunakan dengan ekstrak tumbuhan yang lain dan bahan tambahan, Echinacea boleh digunakan untuk mengubati selesema sederhana, selsema, batuk yang tidak baik serta membantu menjaga luka terbuka daripada dijangkiti apabila digunakan sebagai pes yang dibuat dari daun dan akar tumbuhan. Orang asli juga digunakan herba ini bersama-sama dengan halia untuk mengubati sakit tekak dan merawat jangkitan tekak.

Sifat-sifat penyembuhan herba yang dibuat ia agak popular di benua Amerika pada abad kedua puluh kesembilan belas dan awal lewat. Echinacea ini kemasyhuran merebak ke Eropah di mana ia adalah kajian secara meluas dan diakui sebagai ubat semulajadi kepada banyak jangkitan bakteria. Dengan penemuan antibiotik, iaitu penisilin, populariti yang Echinacea dinikmati mula merosot menjelang separuh kedua abad kedua puluh. Walau bagaimanapun, orang-orang Jerman masih menggunakan Echinacea sebagai perencat virus dan dalam beberapa kes tertentu, untuk merawat keradangan.

Rintangan perlahan, tetapi yakin bahawa banyak bakteria membangun ke arah antibiotik disintesis standard telah membuka jalan untuk ahli-ahli sains untuk melampaui penyelesaian yang sedia ada dan melihat ke arah penawar alternatif. The Lancet, satu jurnal saintifik terkenal didukung keberkesanan ramuan yang diperolehi daripada ekstrak herba Echinacea itu. Kajian ini menunjukkan bahawa ramuan ini dapat membantu mengurangkan kemungkinan selesema biasa oleh lebih daripada lapan puluh peratus, tuntutan yang disokong oleh para saintis dari lebih sedozen negara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar