Herba ubat - Penyembuhan Diri Anda Dengan Bantuan Alam

Herba ubat - Penyembuhan Diri Anda Dengan Bantuan Alam

Orang sentiasa mencari penawar untuk masalah-masalah yang mereka miliki. Dalam hampir semua budaya purba, tumbuh-tumbuhan mempunyai peranan yang penting, sama ada dalam perubatan atau dalam erti kata lain.

Sepanjang sejarah, ilmu herba dan kegunaannya, berkembang secara beransur-ansur, sehingga hari ini bahawa sudah ada banyak data memihak kepada rawatan yang menggunakan tumbuh-tumbuhan. Berhubung dengan banyak ubat semula jadi dan tumbuh-tumbuhan, kajian saintifik telah dibuat, dan terima kasih kepada itu, aktiviti banyak herba telah disahkan secara saintifik. Sudah tentu, herba tidak boleh bersaing (dalam semua segmen) dengan produk-produk buatan industri farmaseutikal, tetapi dalam banyak cara mereka boleh membantu, dan dalam banyak kes, mereka mewakili alternatif yang lebih sihat dan lebih murah.

Mengumpul herba adalah hobi yang menarik, bermanfaat dan berguna, yang menjadi lebih dan lebih popular. Di samping itu, dengan mengumpul tumbuh-tumbuhan di alam semula jadi, salah satu mendapat manfaat tambahan dalam masa yang digunakan dalam persekitaran semula jadi, yang dengan sendirinya memberi kesan positif kesihatan. Bergantung kepada tempat-tempat di mana anda akan mencari tumbuh-tumbuhan, peralatan boleh menjadi agak mudah atau lebih kompleks. Peralatan yang penting bahawa seseorang perlu adalah, sebagai contoh, gunting taman kuat, pisau, taman spade kecil, sesuatu untuk meletakkan tumbuhan yang dikumpul anda dalam, dan panduan untuk mengenal pasti jika anda baru bermula dengan hobi ini.

Sudah tentu, peralatan yang boleh menjadi lebih rumit jika anda akan pergi "memburu" di kawasan yang lebih mencabar, seperti gunung. Dengan semua peralatan yang dinyatakan, beberapa peralatan mendaki asas yang lain perlu diambil, seperti alat-alat untuk navigasi (kompas atau GPS), air yang mencukupi untuk minuman dan makanan. Dalam mana-mana, saya akan mengesyorkan mengambil kamera, bukan sahaja untuk mengambil gambar tumbuh-tumbuhan, tetapi juga kerana persekitaran yang biasanya indah, terutamanya jika anda pergi ke gunung.

Ia juga merupakan idea yang baik untuk menyimpan nota di mana anda mendapati herba. Untuk tujuan itu, peta taraf kawasan di mana anda memilih tumbuh-tumbuhan boleh digunakan. Dengan cara itu anda hanya boleh menandakan tempat di mana spesis tertentu telah ditemui.

Dan akhirnya, saya ingin menegaskan satu perkara. Di mana sahaja anda mendapati beberapa jenis tumbuh-tumbuhan, tidak mengumpul semua daripada mereka, tetapi sentiasa meninggalkan sekurang-kurangnya beberapa, supaya mereka boleh membiak di lokasi yang sama lagi. Anda tidak adalah satu-satunya yang sedang mencari tumbuhan ubatan, dan ia akan menjadi tidak tahu terima kasih untuk mengambil segala-galanya untuk diri sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar