Homoeopathy - Akar dan Cawangan - 1) Samuel Hahnemann

Homoeopathy - Akar dan Cawangan - 1) Samuel Hahnemann

Di kebanyakan negara di seluruh homeopati dunia (atau homeopati kerana ia diketahui umum) digunakan sebagai ubat utama dan pendekatan alternatif atau percuma ke penyembuhan. Asal-usul adalah, bagaimanapun, sedikit yang diketahui atau difahami di luar padang.

Untuk memperkenalkan dan memahami Homoeopathy kita mesti kembali dalam masa 260 tahun dan memeriksa hidup yang luar biasa daripada pengasasnya, Samuel Hahnemann. Adalah sukar untuk membayangkan bagaimana rasanya hidup dalam abad ke-18, apabila penyakit yang adalah yang paling lazim adalah kusta, cacar, sifilis dan batuk kering. Walau bagaimanapun, jika kita cuba untuk meletakkan diri kita ke dalam keadaan itu, dan memahami sedikit dari iklim politik di Eropah dan amalan perubatan yang terdapat kepada orang-orang itu, kita boleh mula untuk memahami bagaimana besar adalah pencapaian manusia ini dan apa yang meluas kesan pengetahuannya tentang kesihatan dan penyakit mempunyai kepada kita sekarang - dan akan terus berbuat di masa hadapan.

The Homoeopath moden dan penulis George Vithoulkas menulis "Saya yakin bahawa orang ini akan kedudukan sebagai salah satu pemain hebat dalam sejarah, bersama gergasi seperti penemuan seperti Einstein, Newton dan Hippocrates. Seperti orang-orang ini, pandangan beliau telah secara radikal dan selama-lamanya diubah persepsi bukan sahaja kesihatan dan penyakit tetapi juga sifat kewujudan dirinya sendiri. "

Samuel Hahnemann dilahirkan pada 10 April 1755 di Meissen, Jerman, kepada ibu bapa yang berpendidikan yang hidup dalam keadaan miskin. Hahnemann menunjukkan kebolehan akademik yang luar biasa dari kecil lagi tetapi terpaksa meninggalkan sekolah apabila kilang di mana bapanya bekerja ditutup down.The Rektor sekolah, menyedari potensi diri, memansuhkan yuran dan memujuk bapa Hahnemann untuk membenarkan beliau untuk kembali ke sekolah.

Bapanya juga diiktiraf kecemerlangan Hahnemann dan dalam usaha untuk membangunkan ia akan mengunci dia di dalam bilik dengan bidai tertutup dan memberinya "masalah berfikir dan menjalankan" .Ini menyumbang secara besar kepada keupayaan kemudian beliau untuk berfikir dengan keaslian yang besar. Samuel mempunyai bakat yang luar biasa untuk bahasa dan menguasai Bahasa Inggeris, Itali, Greek, Hebrew, Arab, dan Sepanyol pada usia yang awal. Pada usia dua belas beliau mengajar Yunani dan Ibrani untuk membayar tuisyen dan kemudian bekerja cara beliau melalui universiti dengan menterjemahkan buku bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Jerman.

Pengamal Perubatan Awal
Hahnemann belajar perubatan di Leipzig dan memperoleh reputasi sebagai seorang ahli kimia yang bijak dan pakar perubatan. Beliau menamatkan pengajian sebagai Doktor Perubatan pada 1779 dan tidak lama lagi mula menerbitkan karya-karya beliau sendiri terhadap kimia dan farmakologi. Kemudian beliau dipilih ke Akademi Sains di Mayence dan cepat menubuhkan reputasi antarabangsa di ladangnya. Pada tahun 1782 Hahnemann berkahwin Joanna Leopoldine Henriette Kuechler yang dipanggilnya Elise, beliau yang berumur 28 dan dia 18. Mereka mempunyai 11 orang anak, 9 perempuan dan 2 lelaki.

Pada tahun 1784 keluarga Hahnemann berpindah ke Dresden di mana Samuel, untuk satu masa, seorang pengganti bagi seorang doktor yang merawat bukan sahaja kaya tetapi juga yang miskin dan orang-orang yang berada di workhouses dan penjara. Dia terkejut dengan keadaan penjara dan menjadi seorang peguam bela bersemangat pembaharuan penjara menulis risalah "Kawan Kesihatan - komen pencarian mengenai kebersihan dan bagaimana untuk mengendalikan wabak penyakit" itu. Pada hari Hahnemann ini tempat-tempat ini diperhatikan bagi chaining pesakit dan untuk dipukul berterusan. Dia menghasut program penyayang penjagaan dan dirawat orang-orang ini dengan manusia yang besar dan maruah. Beliau juga percaya bahawa penyakit minda adalah diubati kecuali di mana ubat terlalu banyak telah digunakan.

Namun sebagai pengalaman beliau membesar beliau menjadi tidak berpuas hati dengan amalan perubatan hari ini yang terdiri sebahagian besarnya daripada penyewaan darah, cathartics dan penggunaan gabungan ubat-ubatan toksik yang kuat. Hahnemann tidak dapat mencapai kata sepakat dengan apa yang beliau menganggap adalah amalan perubatan yang tidak saintifik. Malah istilah zamannya adalah satu persoalan yang. Sebagai contoh dari segi masa Hahnemann ini seperti 'penyakit sendi hempedu' dan 'yang berlaku serong dengan daya hidup yang' telah digunakan. Dia menjadi yakin bahawa 'bahasa raban' ilmiah ini berkhidmat hanya sebagai alat untuk menarik perhatian pesakit dan saudara-mara mereka, dan untuk menyembunyikan kejahilan doktor.

Semangat awal Hahnemann untuk ubat mula berkurang kerana dia sedar bahawa dia telah belajar apa-apa dari profesor dan rakan-rakan yang mungkin membolehkannya untuk menyembuhkan sakit beliau.

Selepas dua tahun amalan di kawasan tanah rendah Hungary, Hahnemann merasakan bahawa pesakitnya tidak ada lebih baik untuk nasihat perubatan dia mampu untuk terbang. Dia menulis kepada kawan: "Pada kadar yang besar penyakit ia akan tambang baik, atau lebih baik untuk pesakit jika semua remedi ditinggalkan, mereka perlu memperbaiki atau akhir" dan: "Ia adalah penderitaan bagi saya untuk berjalan sentiasa dalam kegelapan, dengan ada cahaya yang lain dari apa yang boleh diperolehi daripada buku, apabila saya mempunyai untuk menyembuhkan orang, dan untuk menetapkan, menurut ini dan itu satu hipotesis mengenai penyakit, bahan-bahan yang berhutang tempat mereka dalam Materia Medica untuk keputusan sewenang-wenangnya. Saya tidak boleh kepercayaan merawat keadaan mengerikan yang tidak diketahui saudara penderitaan saya dengan ubat-ubatan tidak diketahui, yang menjadi bahan yang sangat aktif, boleh dengan mudah peristiwa Seperti kematian, atau menghasilkan perasaan baru dan maladies kronik, selalunya lebih sukar untuk mengeluarkan daripada penyakit asal. Untuk menjadi dengan itu pembunuh atau penyiksa saudara saya adalah untuk saya idea jadi ngeri dan hangat, yang tidak lama lagi selepas berkahwin, saya meninggalkan amalan perubatan yang saya mungkin tidak lagi menanggung risiko melakukan kecederaan, dan saya terlibat secara eksklusif dalam bidang kimia dan pekerjaan sastera. "

Idea-idea ini telah diperkukuh apabila anak-anaknya menjadi sakit - dia menulis:

"Rasa bersalah saya menggandakan apabila saya melihat bahawa saya mampu mereka tiada pelepasan tertentu. Selepas penemuan kelemahan dan salah faham daripada guru-guru saya dan buku-buku saya, saya tenggelam ke dalam perasaan marah mengerikan, yang mungkin hampir telah benar-benar vitiated bagi saya kajian ilmu perubatan. saya adalah kira-kira untuk mempercayai bahawa seluruh ilmu pengetahuan adalah sia-sia dan tidak mampu diperbaiki. Saya memberikan diri saya sehingga cogitations saya sendiri individu dan telah dipilih untuk menetapkan matlamat tidak untuk pertimbangan saya sehingga saya harus tiba di kesimpulan tegas. " (Aesculapius dalam Imbangan.)

Penulisan dan Penterjemahan
Pada masa ini Hahnemann mula mencurahkan ke atas semua jenis teks-teks perubatan dalam pelbagai bahasa untuk mencari kebenaran tentang kesihatan dan penyakit. Dengan menterjemahkan beberapa ini beliau mendapat pendapatan tambahan dan ia terbukti menjadi seorang pekerja prolifik. Dalam tempoh empat tahun beliau dihabiskan di Dresden pada lewat 1780-an, beliau menerbitkan 2200 halaman bercetak perkara, sebahagiannya terjemahan, sebahagiannya esei asal, yang menunjukkan kedua-dua tahap beliau semangat dan keupayaan untuk bekerja. Beliau juga menerima pakai adat bahawa dia adalah untuk menjaga selama empat puluh tahun, yang adalah untuk duduk satu malam di setiap empat kerja, menterjemah, mengkaji dan menulis sepanjang malam, namun dia masih hidup hingga usia tua masak.

Antara tulisannya adalah kerja bertajuk "Keracunan oleh Arsenic, rawatan dan pengesanan forensik" di mana beliau menuntut sekatan penjualan racun ini yang merupakan satu daripada komponen popular "serbuk demam". Cadangan beliau untuk menetapkan racun secara amnya masih sejajar dengan terperinci untuk masa ini. Beliau mengkelaskan beberapa penawar dan dipetik daripada hampir 400 penulis dalam pelbagai bahasa dan dari beberapa abad, dengan rujukan, nombor halaman, jumlah dagangan dan lain-lain Beliau adalah seorang saintis yang sangat teliti. Dia juga mula mewujudkan piawaian saintifik untuk persediaan ubat-ubatan dan mengutuk pencampuran tidak saintifik ubat-ubatan. Pada zamannya ia bukan sesuatu yang luar biasa sehingga 20 ubat-ubatan untuk dicampur bersama-sama dalam satu preskripsi.

Hasil daripada bacaan prolifik Hahnemann ini, mengkaji dan menterjemahkan dia mula untuk membangunkan pemahaman sendiri jenis penyakit, apa yang membuatkan kita mendapat sakit dan apa jalan yang perlu kita ikuti untuk kembali untuk melengkapkan kesihatan. Perkara 2 dalam siri ini akan meneruskan sejarah dan kemajuan pembangunan homeopati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar